Monday, May 29, 2023

the thing that me love the most so much.

At the age almost 40s ni. karakternya masih mahu dibudakbudakkan. tapi jiwanya berasa sudah cukupcukuplah untuk hampir kebanyakkan jatuh bangun sebuah kehidupan.
.
.
kalau diberi pilihan, aku tetap mahu berada di lorong ini. semua yang DIA susun memang teristimewa khas buat aku. alhamdulilah. allahuakbar. ia bukan mudah, tapi Allah beri sesuai dengan kemampuan kita. percayalah.
.
.
betapa berada di fasa struggle, gelap, kacaubilau, sadis, lonely, rapuh, ranap all those things. Alhamdulilah untuk harini, kau boleh memberi sesuatu buat seseorang, dengan hasil dari tangan kau.
.
.
Alhamdulilah berkat rahmatNYA. untuk terus berjalan. 
.
.
Aku orangnya tidak dianugerahi dengan bakat. Semua nya atas izinNYA.
.
.
Memasak benda yang aku semakin suka. Memberi sesuatu kepada seseorang dengan kudrat kau. Dan orang itu mendapat manfaatnya. it is so colorful mixed of feeling. 
.
.
sampai satu part, aku nak all out beli thermomix. since we can get all the type of food, dengan hanya menekan seekor robot memasak ini.
.
.
offcorse perkara paling utama. iwant my family my kids be happy dengan food. plus all people around me. bagi aku, memasak ini nilai eksotik dia, kepuasan dia lebih indah dari sebuah hadiah.. memasak, kau cuma hidang dan senyum je, takpayah nk berbasi-basi. cukup orang pasti faham yang kau appreciate every one of them. 
.
.
all the people around me, tahu lah betapa aku gila kan memasak ni. but to be honest, im not so good. my hand cant perform nicely with the knife and ladle.. masterchef la, youtube la. semua angan-angan. tapi belum diizinkan untuk proud dengan my self. but soon in shaa Allah. sampaikan kalau diizinkan NYA. apa yang aku nak minta, jika disyurga kelak. saya nak memasak untuk orang disekeliling saya :)..
.
.
but later that. i am still not giveup.. walau kudrat tak sehebat makmak lain. walau masa kerap kali cemburu. walau groceries nya kejap ada, kejap expired sebegitu di dalam peti sejuk. itulah berterusan jedanya... asbab dengan izinNYA. lagilagi melibatkan anak-anak. they deserve colorful syurga dunia ni.. air tangan bonda mereka..
.
.
Moga Allah izinkan. Moga ia menjadi asbab kebaikan, dan pahala berpanjangan buat mother, ayah, suami anak anak zuriat keturunanku. itu je tujuannya :)


*jemputan dan masakan sendiri for the first time ever. 

.
.
these past 3 years kobaran aku semakin beriya untuk mendapatkan thermomix. but then sekelip mata je berubah. hanya dengan words ni "di sini anda akan belajar, cara untuk impove diri, cara untuk mempelajari dari setiap try and error yang anda lakukan, anda akan perform, dan anda akan pulang membuat ulangkaji semula dengan masakan anda, dan juga mempelajari teknik-teknik belajar dari chef-chef yang lain. di sini adalah tempat untuk anda grow up " - masterchef s13... 
.
.
so that kalau dulu aku rasa hebatnye dia, buat kek macam ni, buat masakan ni sebegitu sebegini.
.
dulunya aku cuma merasai betapa indahnya pudding caramel, but now, i can make it by myself, walaupun aku lupa tapis acuan tu sebelum disejukkan hahahaha. 
.
.
dorang yang hebat tu, di petang nya kita wowww hebat gila.. pdahal di malam sebelumnya, dorang duk study di video, dengan note book. jadi?... betul menumis sendiri lebih puas, dari kau click click siap... in shaa Allah. now i know apa yang lebih aku perlukan, dan bukan apa yang aku mahukan.

No comments: